Kedves Látogató! Ez az oldal új gazdát keres!

Nem árulunk zsákbamacskát, az oldalnak kicsinyke bevétele van, viszont havonta 5000 egyedi látogatóval rendelkezik. Aki veterán területen mozog, az most jó vásárt csinálhat. Részletekkel az info@veteranpark.hu-n várjuk az érdeklődőket.

Steyr

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG.
Steyr Logo.jpg
STEYR-WERKE AG.
Alapítva1915
AlapítóHans Ledwinka
Megszűnt1978
SzékhelySteyr, Ausztria
KulcsemberekDr. Ferdinand Porsche
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Steyr márkatörténet

Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro - Daimler-rel, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.

A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.

Veterán Steyr személyautók (Pkw)

SteyrVIIhead.jpg

Steyr Type VII (1925-1928)

Steyr személyautók 1932-ig

STEYR SZEMÉLYGÉPKOCSIK 1932-ig (szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Type_II (1920_1924) SteyrTypeII01.png S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány.
Steyr Type III (1930-) Fájl:------ (Tehergépkocsi)
Steyr Type IV (1921-1925) SteyrTypeIV01.jpg mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig.
Steyr Type V (1924-1925) SteyTypeV.jpg 1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type VI (1924-1928) SteyrTypeVI.jpg Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és 145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l)
Steyr Type VII (1925-1928) SteyrVII.jpg (12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó
Steyr Type XII (1925 1929) SteyrTypeXII.jpg 6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű).
Steyr_Type_XVI (1928-1929) SteyrTypeXVI.jpg 400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű
Steyr Type 20 (1928-1929) SteyrTypeXX.jpg 6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35)
Steyr Austria (1929) Steyr Austria 1929.jpg Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db;
Steyr Type 30 (1930-1932) MHV Steyr 30 1931 03.jpg tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40)
Steyr 30S (1931-1933) Steyr-30S-07.jpg

Steyr személyautók 1932-1945 között (Steyr-Daimler-Puch)

Steyr-220sportkabrio.jpg

Steyr-220 sport kabriolett

STEYR SZEMÉLYAUTÓK Steyr-Daimler-Puch(1932-1945)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Opel (1932_____) SteyrOpel 1200.jpg 432 db, 1200 ccm
Steyr-130 (1930-1932) Stey130 1931.jpg (--- )
Steyr-230 (1932-1935) Steyr230s1932.jpg
Steyr-430 (1933-1935) Steyr430c.jpg (--- )
Steyr-100 (1934-1936) Steyr-100-01.jpg
Steyr-530 (1935-1936 ) 1935Steyr530 1.jpg
Steyr-120 (1936-1937) Steyr120S1935.jpg
Steyr-50 (1936-1938) Steyr-50.jpg
Steyr-125 (1937) MHV Steyr 125 Super 1936.jpg
Steyr-200 (1937-1938) STEYR 200 .JPG
Steyr-630 1937-1939 Steyr630 1937.jpg (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance)
Steyr-55 1938-1940 Steyr-55-01.jpg this model is Steyr-50 with 1158cc engine
Steyr-250 1938-1940 Steyr-250-02.jpg
Steyr-220 1938-1941 Steyr-220.jpg

Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)

P1210170.JPG

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_III_12/34 (1922_1928) SteyrtypeIII.jpg 2,5 to 12/34 LE 3,3 ltr, S-6 hengeres
Steyr XII N 6/30 (1927-1930) XIIN.jpg .. to 6/30 LE, 2.2 l, S-4 hengeres OHC, 2180 db
Steyr XV 12/45 (1928-) St3-15.jpg 2,5 - 3 to 12/45 LE 3,3 ltr S-6 hengeres A válság után 1930-ban, Steyr nem egy "igazi" teherautó épült. A legtöbb 1941 előtt épített néven Steyr teherautók volt könnyű járművek technológián alapuló gépkocsik Steyr 30-630 és 100/200 és Steyr 55.
Steyr XVII (1928-) XVIIomnibus.jpg 3,0 to 15/60 LE 4 ltr S-6 hengeres Busz (22 fh)424 db, a XV. tipus nyomán
Steyr XII N, B, (1927-1930) SteyrXII.jpg 6/30 LE 1,6 ltr S-4 hengeres többcélú felépítmények, a kor igényei szerint
Steyr 40 (1931-1939) St40 b1.jpg 8/40 LE 2,1 ltr S-6 Zyl többcélú kisteher, Steyr 30 alapelemeivel
Steyr 240 (1933-1934) Steyr240.jpg 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl
Steyr 540 (1936-1937) Steyr40 bus.jpg Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl
Steyr 740 (1937-1939) St740 b1a.jpg 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl
Steyr 110 (1934-1938) Steyr type-100 2 34.jpg Steyr 100 alapokon kialakított 32 Le, 1,4 ltr S-4 henger
Steyr 210 (1934-1938) NO IMAGE[[Fájl:|250px]] Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl
Steyr 150 (1938-1940) 150 155k.jpg 25,5 PS 1,2 ltr S-4 hengeres, többcélú felépítmény
Steyr 250 (1938-1940) 250 1938.jpg 25,5 PS 1,2 l S-4 hengeres, többcélú
Steyr 40D 140 (1932-) Steyr40D140.jpg (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr S-6 hengeres, katonai kivitel
Steyr 40D 340 (1933-) St40D340.jpg (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 l S-6 hengeres
Steyr-40D 440 (1935-1937) Steyr440.jpg (Geländewg.) 45 LE 2.1 l, S-6 hengeres
Steyr 40D 640 (1937-1941) 40D640.jpg
Steyr 40D 643 (1938-1941) 40D643.jpg
Steyr-640 (1939-1941) P1210170.JPG (Geländewg.)55 LE, 2.3 l, S-6 hengeres
Steyr-270 1941-1944 Steyr270 1500A .jpg
Steyr-1500A 1941-1944 Steyr1500a.jpg
Steyr-2000A 1944 St2000A.jpg
Steyr-470 RSO (1942-1943) SteyrRSO 470.jpg
Steyr-470 RSO schwimm (~1943) StRSOpla.jpg

Steyr-Daimler-Puch 1945 után

Steyr személygépkocsik 1945-től

A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.

Steyr 2000 A 1954.jpg

Steyr 2000 (1954)

A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr-FIAT 500 Topolino (1949-1954) FiatSt500Topi.jpg
Steyr-FIAT 1100e (1948~****) Steyrfiat1100e1952.jpg
Steyr-FIAT 1100E (1949-1953) Steyrfiat1100m.jpg 1400 ccm -es Steyr motor
Steyr 2000 (1953-1959) Stfiat140002.jpg 2000 ccm-es Steyr alapmotor,>> luxus, 2300 sport, cabriolett változatok
Steyr-Puch 500 (1957-1973) Steyr-puch-650.jpg Steyr-500, 600, 650 ccm-es 2 hengeres boxer, léghűtés
Steyr-FIAT 126 (1973~****) Puch109 fiat 126.jpg Steyr 650 ccm-es boxermotorral

Steyr "off-road"

Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.

PuchGchassis.jpg

"Puch G" sorozat, - military -

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Steyr_Haflinger (1959_1974) St-haflinger.jpg Steyr Puch 500 alapokon The Haflinger is a small, lightweight, four wheel drive, high mobility vehicle about 3.5 m long and 1.5 m wide, powered by a 643 cc twin horizontally opposed, rear mounted, air-cooled engine. Weighing around 600 kg (1322.8 lb), the Haflinger can be lifted by four strong people and yet can carry a load of 500 kg (1102.3 lb). This truck falls into the category of the light utility vehicle.
Steyr Pinzgauer (1971-folymatos) Steyr-puch-pinzgauer-01.jpg Engine Inline 4-cylinder Steyr-designed petrol/gasoline engine, or inline 5- or inline 6- cylinder diesel engine

65 kW (88 PS; 87 bhp) Payload capacity 2.5 tonnes[1] Transmission 5-speed manual 4-speed automatic (Pinzgauer II) Suspension 4- or 6-wheel drive Operational range 400 km (249 mi) Speed 4x4: 110 km/h (68 mph) / 6x6: 100 km/h (62 mph)

Fiat Panda 4x4 Steyr (1983~89) Steyr-panda.jpg A Steyer-Puch fejlesztette ki a Panda 4x4 hajtásláncát egyezik a Panda spcf.
Puch G-klasse (1979-) PuchGchassis.jpg (Mercedes G-klasse) egyezik a Gklasse spcf
Steyr 12M18 (199-) St12m18.JPG Engine: liquid-cooled six - cylinder - 4 - stroke diesel engine with direct injection and turbo-charging

Engine power: 130 kW (177 hp) Drive: Permanent all-wheel Design speed: 98 km / h Range: 700 km Maximum load: 5150 kg Total weight: 11500 kg Facilities: Winch, hydraulic platform

12M18 "OFF Road"

Steyr haszongépjárművek

Teherautók, buszok és speciális felépítményű gépjárművek széles skáláján mozgott a termékkínálat. A hazai utakon is találkozunk még velük.

PuchPinzgauerAmbulance.jpg

Speciális mentőautó, Puch - Pinzgauer

A Steyr és a Csepel Autógyár

A II. VH után a Csepel Autógyár, Steyr motorok liszencei alapján kezdte meg gépjármű motorjainak fejlesztését, ebből kínálunk egy kis ízelítőt.

Egy tanulságos cikkrészlet idézete 

Csepel autók

Steyr type: WD 413 diesel motor

A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.

A politikai és gazdasági környezet megváltozása, a tervutasításos gazdálkodás bevezetése során a kormány a járműközlekedés problémáit is számba vette. A gyökeres átalakítások, – melyekbe a vállalatok államosítása is beletartozott – végén, s az újonnan alakult KGST rendelkezéseinek megfelelően Magyarország az autóbusz- és teherautógyártásra koncentrált. Az újonnan létrejövő termelőüzemek, az Ikarus és a Csepel Autó termelésének beindításával új fejezet kezdődött a hazai autóipar történetében.

1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a Mávag és a Rába háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket. A Beszkárt modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.

Csepel 413 diesel motor (Steyr liszenc)

A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi liszensz vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három gyárat szemeltek ki:

- Gräf & Stift, Ausztria

- Steyr, Ausztria

- MAN, Németország

Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt. A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviselet vezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el.

Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait. A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le.

Steyr-380

Steyr380-csepel.jpg

Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban

1965Puch 250SGS.jpg

Puch 250 SGS (1965)

(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)

Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.

Puch motorokat szerelt az AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.

A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.

A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.

Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.

A Steyr és a Puch jellegzetes termékei, kiemelkedő tartósságuk és szívósságuk miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.

(szerkesztés alatt)
Típus Évjárat Fénykép Ismertetés, megjegyzés
Puch 175 Sears Allstate (1963) SearsallstatePuch63 175.jpg A Steyr-Puch a Puch motorkerékpárokat a tengerentúlon, Sears, Allstate és Roebuck neveken forgalmazta, házilagos összeszereléssel is.
Puch 175 ISDT (1963) Searspuch175ISDTMine.jpg International Six Day Trial modell, Sears (USA)
Puch_250_SGS (1965) 1965Puch 250SGS.jpg
Puch SR 125 (1967_____) PuchSR125motorwestunion.jpg
  • Puch SR 125
  • Sears Allstate 1959 Puch

Kapcsolódó Steyr hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png ADlogo.jpg Puch logo.PNG Backtop.jpg


A lap eredeti címe: „http://www.veteranpark.hu/oldtimer/Steyr