Kedves Látogató! Ez az oldal új gazdát keres! Nem árulunk zsákbamacskát, az oldalnak kicsinyke bevétele van, viszont havonta 5000 egyedi látogatóval rendelkezik. Aki veterán területen mozog, az most jó vásárt csinálhat. Részletekkel az info@veteranpark.hu-n várjuk az érdeklődőket.

DKW

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

DKW
01dkw oldlogo.png
Dampf Kraft Wagen
Alapítva1916 (1906)
AlapítóJørgen Skafte Rasmussen
Megszűnt1966
SzékhelyNémetország

Tartalomjegyzék

[szerkesztés] Veterán márkatörténet

A DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.

DkwZsopau logo.jpg
1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.

A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára.

Fontosabb események - időrendben

  • 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
  • 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.
  • 1920 az első motoros kerékpár konstrukció.
  • 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre.
  • 1927 a DKW benevez a motorsportba.
DKW ZSW 500 - 1927
  • 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár.
  • 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon.
  • 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét.
  • 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával.
  • 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani.
  • 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba.
  • Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása.
  • 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország)
  • Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás.

DKWbanner01.jpg

[szerkesztés] Veterán DKW autók

DKW P600 roadster - 1928

[szerkesztés] I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek

03DKW-2a.jpg

[szerkesztés] Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
Typ P (15 PS) 1928/1929 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 80 km/h
Typ P 4=8 (25 PS) 1929 4 V 980 cm³ 25 PS (18,4 kW) 90 km/h
Typ PS 600 Sport 1930/1931 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 100 km/h
Typ V 800 4=8 1930/1931 4 V 782 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
Typ V 1000 4=8 1931/1932 4 V 990 cm³ 25 PS (18,4 kW) 90 km/h
Typ 432 Sonderklasse 1932 4 V 990 cm³ 25 PS (18,4 kW) 95 km/h
Typ 1001 Sonderklasse 1932–1934 4 V 990 cm³ 26 PS (19,1 kW) 90 km/h
Schwebeklasse 1934/1935 4 V 990 cm³ 26−30 PS (19,1−22 kW) 90 km/h
Schwebeklasse 1935–1937 4 V 1054 cm³ 32 PS (23,5 kW) 95 km/h
Sonderklasse 1937–1940 4 V 1054 cm³ 32 PS (23,5 kW) 95 km/h

[szerkesztés] Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
F1 FA 600 1931/1932 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 75 km/h
F2 Meisterklasse 601 1932/1933 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 75 km/h
F2 Reichsklasse 1933–1935 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F2 Meisterklasse 701 1933–1935 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85−90 km/h
F4 Meisterklasse 1934/1935 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5 Reichsklasse 600 1935/1936 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F5 Meisterklasse 700 1935/1936 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5K Zweisitzer 600 1936 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F5 Front Luxus Cabriolet 700 1936/1937 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5K Front Luxus Sport 700 1936/1937 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 90 km/h
F7 Reichsklasse 600 1937/1938 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F7 Meisterklasse 700 1937/1938 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F7 Front Luxus Cabriolet 1938 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F8 Reichsklasse 600 1939/1940 2 Reihe 589 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F8 Front Luxus Cabriolet 700 1939/1940 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F8 Meisterklasse 700 1939–1942 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F9 (Prototyp) geplant ab 1940 3 Reihe 896 cm³ 28 PS (20,6 kW) 110 km/h

DKWbanner01.jpg

[szerkesztés] II. világháború utáni DKW oldtimer modellek

DKW F 91 Sonderklasse
DKW kéütemű motor

DKWbanner01.jpg

[szerkesztés] Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)

Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
DKW Schnellaster 1949–1962 2 bzw. 3 Reihe 688–896 cm³ 20–32 PS (14,7–23,5 kW) 70–90 km/h
F89 Meisterklasse 1950–1954 2 Reihe 684 cm³ 23 PS (16,9 kW) 95–100 km/h
F91 Sonderklasse 1953–1957 3 Reihe 896 cm³ 34 PS (25 kW) 110–120 km/h
F91/4 Munga 1954–1956 3 Reihe 896 cm³ 38 PS (27,9 kW) 98 km/h
F93/94 Großer DKW 3=6 1955–1957 3 Reihe 906 cm³ 38 PS (27,9 kW) 123 km/h
Monza 1956 3 Reihe 896 cm³ 40 PS (29 kW) 130 km/h
F91/4 Munga 1956–1959 3 Reihe 896 cm³ 40 PS (29 kW) 98 km/h
Monza 1957/1958 3 Reihe 980 cm³ 44−50 PS (32,3–37 kW) 135 km/h
F93/94 Großer DKW 3=6 1957–1959 3 Reihe 906 cm³ 40 PS (29 kW) 115 km/h
Auto Union 1000 1957–1960 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 120–130 km/h
Auto Union 1000 Sp 1958–1965 3 Reihe 980 cm³ 55 PS (40 kW) 140 km/h
F91 Typ 4 + 6 Munga 1958–1968 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 98 km/h
F91 Typ 8 verlängerte Pritsche 1962–1968 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 95 km/h
Auto Union 1000 S 1959–1963 3 Reihe 980 cm³ 50 PS (37 kW) 125–135 km/h
Junior 1959–1962 3 Reihe 741 cm³ 34 PS (25 kW) 114 km/h
Junior de Luxe 1961–1963 3 Reihe 796 cm³ 34 PS (25 kW) 116 km/h
F11 1963–1965 3 Reihe 796 cm³ 34 PS (25 kW) 116 km/h
F12 1963–1965 3 Reihe 889 cm³ 40 PS (29 kW) 124 km/h
F12 (45 PS) 1964/1965 3 Reihe 889 cm³ 45 PS (33 kW) 127–128 km/h
F102 1964–1966 3 Reihe 1175 cm³ 60 PS (44 kW) 135 km/h
DKW 1000 Auto-Union

DKWbanner01.jpg

[szerkesztés] Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)

DKW Reichsfahrtmodel- 1920
1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.

A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.

A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.

DKW motorkerékpárok - 1930s
DKW RT 125 - 1939

DKWbanner01.jpg

[szerkesztés] Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DKW témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg


A lap eredeti címe: „http://www.veteranpark.hu/oldtimer/DKW